Faire ses pack batteries Li ion

XV-15, XV-14, XV-25, Signature, Botvac, Kobold VR100, VR200 ...

Modérateurs: uranus-13, ycorp, chris-s

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar glnc222 » Mer 15 Fév 2017 05:14

In the U.S. a dealer has some 26650 size (26x65mm) 4000mah LiNiMnCO (Li NMC) cells with tabs which could work in four series -- check fit, high drain and charging rates. Might be at European dealers, store brand.
glnc222
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 758
Enregistré le: Mar 2 Déc 2014 02:23

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar Toinou79 » Mer 15 Fév 2017 20:26

Ça y est. J'ai passé commande hier en profitant de la réappro des PCB Keeppower en 2S. Je suis parti sur des batteries Samsung INR en 2900 mAh :
https://www.akkuteile.de/en/lithium-ion ... a-1006212/
La technologie INR semble pas mal. Elles supportent 8 A en pointe, ce qui est trop pour l'usage mais ce ne sont pas les batteries qui me limiteront et les PCB devraient gérer tout ça. Ça me fera des packs de grosse capacité, on verra comment le robot gérera...
Des remarques ou problèmes à attendre?
Toinou79
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 25
Enregistré le: Mar 18 Aoû 2015 13:04

Re: Do its Li ion battery pack

Messagepar glnc222 » Jeu 16 Fév 2017 01:46

Not all INR the same chemistry. 2900's LiNiCoO2, 30Q (3000mah) is LiNiCoAlO2. No Manganese. Not "NMC" but has Nickel, the NMC addition. Maybe better. Rapid advancing now, increasing capacity. Samsung's very robust under extreme conditions. Neato will use only 2ah running, maybe a little more with Lithium flat discharge curve. Very high capacity no advantage over 3200mah original NiMh. You must check the Samsung data sheet for discharging and charging rates supported, Neato charging 2 amps. eight (in parallel pairs) or four single cells?
glnc222
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 758
Enregistré le: Mar 2 Déc 2014 02:23

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar Toinou79 » Jeu 16 Fév 2017 07:04

Hi glnc
I was going to eight in parallel pairs. I chose these ones because of INR, even if different chemistries, and available soldering tabs versions.
Toinou79
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 25
Enregistré le: Mar 18 Aoû 2015 13:04

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar glnc222 » Ven 17 Fév 2017 00:53

cheaper spot welding tools
$65 mini battery tab spot welder (no idea how good) http://www.ebay.com/itm/New-Battery-Spot-welder-Pen-719A-SUNKKO-Li-on-battery-universal-welding-pen-/272523555905?hash=item3f73ab7441:g:Tx8AAOSwARZXiKEJ
These welders are made of a large capacitor and high voltage transformer, similar to auto ignition spark plug drives, making one big spark. A number of DIY projects are on YouTube using transformers salvaged from discarded microwave ovens. Now the price of commercial ones is getting closer to the parts for DIY.
These tools fasten solder tabs without heating up the battery in soldering. Used in all commercial battery packs. Tab materials at dealers and ebay (flat material used for welding).
glnc222
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 758
Enregistré le: Mar 2 Déc 2014 02:23

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar glnc222 » Ven 17 Fév 2017 17:39

Correction: Apparently this is only for the probe, pen, and they are still very expensive tools. There are some as low as $125 somewhere, this one is much more complete.
glnc222
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 758
Enregistré le: Mar 2 Déc 2014 02:23


Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar bigot53 » Lun 20 Fév 2017 00:50

Bonjour,

J'ai suivi les plans de Jean-benoit avec les mêmes composants, la tension de chaque pack est bonne au niveau du connecteur.
Le réglage du robot a bien été modifié.
Les deux packs sont dans le robot, pas de message d'erreur, la pile en haut à gauche de l'écran LCD indique un chargement en cours, mais après 2h de charge le voyant reste rouge et le robot ne s'allume pas en étant détaché de la borne de recharge.
Que se passe-t-il, des idées de dépannage ?
Comme l'impression que le robot chauffe d'un côté en se chargeant, un indice ?
Par sécurité je préfère débrancher et attendre vos retours.

Merci
bigot53
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 14
Enregistré le: Lun 21 Nov 2016 12:48

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar glnc222 » Lun 20 Fév 2017 01:49

Red light may indicate the battery is not detected. A full discharged battery will also show red. Possibly the software rejects it. Charging the cells outside the robot a little might help. The full detail of the battery detection is obtained over USB with the Neato Control program.
Heating is not involved with the lithium batteries. A thermistor or 10K ohm resistor is required for the Neato software which monitors temperature.

CORRECTION: $125 spot welder above DOES NOT use any cables, saves money.
glnc222
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 758
Enregistré le: Mar 2 Déc 2014 02:23

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar bigot53 » Lun 20 Fév 2017 08:42

Salut,

Comment charger les cellules ou le pack hors du robot sans tout démonter ?


Hello,

How to load the cells or the pack out of the robot without dismantling everything?
bigot53
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 14
Enregistré le: Lun 21 Nov 2016 12:48

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar bigot53 » Lun 20 Fév 2017 13:00

Voici ce qu'affichage le robot, est-ce normal ?

Image
Image
bigot53
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 14
Enregistré le: Lun 21 Nov 2016 12:48

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar Jean-benoit » Lun 20 Fév 2017 20:23

Bonsoir Bigot53

Je pense qu tu as bien vérifié ton cablage au niveau des PCB, et, qu'il n'y a pas d'erreur
Il semblerait que les PCB aient un peu évolués par rapport a ceux que j'ai eu il y a plus de 1 an ce qui pourrait expliqué le problème de charge.

Ci joint l'expérience d'un autre utilisateur.
faire-ses-pack-batteries-li-ion-t3293.html#p17615

Est-ce que tu as fait la manip "nouvelle batteries"
Jean-benoit
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 497
Enregistré le: Mar 7 Aoû 2012 19:12

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar bigot53 » Lun 20 Fév 2017 21:00

Bonsoir Jean-benoit,

Question donc, comment charger les cellules sans tout démonter ?

Merci
bigot53
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 14
Enregistré le: Lun 21 Nov 2016 12:48

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar bigot53 » Lun 20 Fév 2017 21:11

Bonsoir Jean-benoit,

Question donc, comment charger les cellules sans tout démonter (si c'est ce qu'il faut faire) ?
Je tiens à préciser que la tension de chaque pack est bonne au niveau du connecteur.

Merci pour votre aide car pour l'instant mon investissement est inexploitable :(
bigot53
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 14
Enregistré le: Lun 21 Nov 2016 12:48

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar glnc222 » Mar 21 Fév 2017 02:52

The voltage shown on the battery looks fully discharged. There is some possibility the cells are defective, but only testing can tell. They need testing whether they will charge.
It is possible a minimal voltage protection feature of the Protection Boards are tripped by the low voltage on the lithium cells, over-discharge protection.
You might make temporary bypasses of the protection boards to allow the Neato to charge half a minute, and then try it again. I had not thought of this Protection Board aspect before. The protection disconnects the battery making it appear absent to the Neato. On dock power the system runs and shows red light and "critical battery error" message over USB; sometimes there is a message to turn on the battery disconnect switch, as it produces the same condition.

Neato charging circuits may reproduce this low voltage protection internally and reject the battery to preserve it. The software is not published.

It appears the procedure normally required is a separate cell lithium battery charger to be used before assembly. After assembly another instrument, chargers for battery packs, are sold by some battery dealers, BatterySpace.com in the U.S., and on ebay. Such equipment is often used by RC racing hobbyists. A charger specifically for lithium packs is needed, with the proper voltage for the size pack. Some hobbyists are equipped with adjustable bench power supplies which could supply a suitable voltage, maybe 1v over the pack voltage, applied for half a minute only. There are some inexpensive adjustable buck voltage converter devices sold, small boards, which take a 12v supply (car battery or A/C adapter) and can adjust down to 3v, which I have as a possible alternative but never had to use. There might be some adjustable A/C adapters. The over-voltage protection board will trip if the voltage applied to each of the individual packs separately, exceeds about 8.4v (4.2v per cell). A charger will use a current regulator which raises voltage until the specific charging current of the charger (2 amps in the Neato's own charger, usually less on external chargers) is achieved. Charging terminates when the maximum voltage is reached for lithium batteries (compared to heating in NiMh charging, and 16.8v the two packs combined compared to 18.5v on NiMh Neato batteries). You can test the Lithium charging on NimH packs and see the proper termination by voltage, short of the full NiMh charge, to test the charging system.
Deeply discharged NiMh batteries will charge in red light a short time before switching to orange.

Besides separate cell chargers there are cell testers which will cycle the cells and measure their capacity to verify specifications.

[edit] If the combined packs voltage on multimeter is under 12v it is possible a brief charge can be applied with a 12v car battery, which actually delivers over 12v, assuming the protection boards are not tripped. A multimeter ammeter can be inserted in the circuit for monitoring as well. Making battery packs does require some equipment. It is not for the ordinary consumer who will buy replacements batteries such as the AnewPow products.
glnc222
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 758
Enregistré le: Mar 2 Déc 2014 02:23

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar Jean-benoit » Mar 21 Fév 2017 18:35

Bonsoir Bigot53

Tu as quelle tension exact aux bornes de chaque pack ?
Tu as bien laisser cablé la sonde de température pour chacun des pack ?
je n'aie pas eu ce phénomène lorsque que j'ai fait les miens, mes batteries sont aussi différentes des tiennes.
Les PCB doivent être en mode protection suite a tension faible je pense
je ne sais pas te dire si avec un chargeur externe qui délivre du 7.5_8v il pourrait arriver à les charger quitte a essayer une charge par paire de cellule .
Jean-benoit
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 497
Enregistré le: Mar 7 Aoû 2012 19:12

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar bigot53 » Jeu 23 Fév 2017 19:44

Bonsoir,

Cela fonctionne...

J'ai travaillé sur un pack suspect, enlevé les deux PCB, chargé les paires de cellules via un chargeur de batterie de voiture 6v, avant de me rendre compte d'un problème de polarité sur le connecteur à cause d'une inversion sur la soudure en Y. J'ai honte... :oops:

Bonne expérience en tout cas, j'ai appris des choses avec ce petit montage.

Merci à toute la communauté.
bigot53
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 14
Enregistré le: Lun 21 Nov 2016 12:48

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar Jean-benoit » Jeu 23 Fév 2017 20:00

Bonsoir Bigot53,

Ahhhh et Ouf . Voila une Bonne nouvelle

Tu ne devrais pas être déçu de ton investissement.

Bonne utilisation

JB
Jean-benoit
Niveau 7
Niveau 7
 
Messages: 497
Enregistré le: Mar 7 Aoû 2012 19:12

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar Toinou79 » Jeu 23 Fév 2017 20:14

Bonsoir à Tous

Ça me rassure aussi. J'ai prévu de faire les packs dans la semaine...
Du coup, besoin de les charger ou non?
Et charge une par une avant la mise en place des PCB donc sans protection?
J'ai un vieux chargeur de modélisme de voiture pour packs 7V et quelques, à prendre au cas où ?
Merci d'avance.
Toinou79
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 25
Enregistré le: Mar 18 Aoû 2015 13:04

Re: Faire ses pack batteries Li ion

Messagepar bigot53 » Jeu 23 Fév 2017 22:34

Dans mon cas, au final non, pas utile de les charger, ce n'était pas l'origine du problème.
Comme l'ont déjà précisé certains membres, attention tout de même à ne pas rester trop longtemps sur les soudures au niveau des cellules au risque de les endommager.
Prendre la tension des cellules avant montage est une bonne chose, il arrive que des cellules deffecteuses soient livrées.
Si ça ne coûte rien, oui le chargeur peut dépanner.

Premier lancement ce matin, je ne sais pas combien de temps il a tourné mais cela faisait un moment qu'il n'avait pas visité autant de pièces de la maison passant même sur un gros tapis à poil.
bigot53
Niveau 2
Niveau 2
 
Messages: 14
Enregistré le: Lun 21 Nov 2016 12:48

PrécédenteSuivante

Retourner vers Neato Robotics / Vorwerk

 


  • Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message

Qui est en ligne

Utilisateurs parcourant ce forum : Aucun utilisateur enregistré et 0 invités

cron